آموزش روانشناختی مبتنی بر دانش علوم اعصاب در دوره بهبودی: معرفی یک مداخله جهت بهبود فراشناخت در افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد
بسیاری از افرادی که مبتلا به اختلالات سوءمصرف مواد هستند، آگاهی لازم و بینش صحیحی در خصوص اثراتی که سوءمصرف مواد میتواند بر عملکردهای مغزی بگذارد، ندارند و در نتیجه نیاز به دریافت درمانهایی نظیر توانبخشی شناختی را نیز درک نمیکنند.
در این مطالعه، رضاپور و همکاران مداخله آموزشی را تحت عنوان Neuroscience-Informed Psychoeducation for Recovery که به اختصار NIPER نامیده میشود، طراحی و در قالب یک پژوهش اولیه بر روی ۵۶ فرد وابسته به مواد که عمدتا از مصرفکنندگان هروئین و شیشه بودند، اجرا نمودند. در این برنامه آموزشی، افراد با ده عملکرد مغزی توجه، حافظه، عاطفه منفی و مثبت، دروننگری، برانگیختگی، تصمیمگیری، مهارتهای کلامی و حرکتی، خودآگاهی، و مهارتهای اجتماعی آشنا و از اثرات مصرف مواد بر روی این عملکردها آگاه میشوند. همچنین در این برنامه با راهکارهای عملیاتی آشنا میشوند که میتوانند به صورت تمرینات روزانه و با هدف بهبود عملکردهای مغزی در زندگی روزمره انجام دهند.
یکی از نتایجی که در این مطالعه مشاهده شد، افزایش میزان گزارش افراد در خصوص مشکلات شناختی در زندگی روزمره بود که در مقایسه با این گزارشات فردی پیش از شرکت در دوره مورد بررسی قرار گرفت. این افزایش آگاهی میتواند به درک هر چه بیشتر ضرورت دریافت درمانهای مرتبط (مانند توانبخشی شناختی) در این گروه از افراد منتهی شود.
برنامه آموزشی طراحی شده توسط انتشارات مهرسا در قالب کتابچه دستورالعمل راهنمای مغز منتشر گردید. کلیک کنید.
برای دسترسی به نسخه انگلیسی کتابچه، میتوانید به لینک مقابل مراجعه کنید. لینک دسترسی به کتاب
منبع: این مطالعه در سال ۲۰۲۱ در نشریه علوم اعصاب پایه و بالینی منتشر شد. برای دسترسی و مطالعه مقاله کامل، میتوانید به لینک مقابل مراجعه کنید. لینک دسترسی به مقاله
ناظر علمی مطلب: تارا رضاپور، روانشناس شناختی