آموزش روانشناختی مبتنی بر دانش علوم اعصاب در دوره بهبودی: معرفی یک مداخله جهت بهبود فراشناخت در افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد

 

آموزش روان­شناختی مبتنی بر دانش علوم اعصاب در دوره بهبودی: معرفی یک مداخله جهت بهبود فراشناخت در افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد

بسیاری از افرادی که مبتلا به اختلالات سوءمصرف مواد هستند، آگاهی لازم و بینش صحیحی در خصوص اثراتی که سوءمصرف مواد می­‌تواند بر عملکردهای مغزی بگذارد، ندارند و در نتیجه نیاز به دریافت درمان‌­هایی نظیر توان­بخشی شناختی را نیز درک نمی‌­کنند.

در این مطالعه، رضاپور و همکاران مداخله آموزشی را تحت عنوان Neuroscience-Informed Psychoeducation for Recovery  که به اختصار NIPER نامیده می‌­شود، طراحی و در قالب یک پژوهش اولیه بر روی ۵۶ فرد وابسته به مواد که عمدتا از مصرف‌­کنندگان هروئین و شیشه بودند، اجرا نمودند. در این برنامه آموزشی، افراد با ده عملکرد مغزی توجه، حافظه، عاطفه منفی و مثبت، درون­‌نگری، برانگیختگی، تصمیم‌­گیری، مهارت‌­های کلامی و حرکتی، خودآگاهی، و مهارت­‌های اجتماعی آشنا و از اثرات مصرف مواد بر روی این عملکرد­ها آگاه می­‌شوند. همچنین در این برنامه با راه­‌کارهای عملیاتی آشنا می‌­شوند که می­‌توانند به صورت تمرینات روزانه و با هدف بهبود عملکردهای مغزی در زندگی روزمره انجام دهند. 

یکی از نتایجی که در این مطالعه مشاهده شد، افزایش میزان گزارش افراد در خصوص مشکلات شناختی در زندگی روزمره بود که در مقایسه با این گزارشات فردی پیش از شرکت در دوره مورد بررسی قرار گرفت. این افزایش آگاهی می‌­تواند به درک هر چه بیشتر ضرورت دریافت درمان­‌های مرتبط (مانند توان­بخشی شناختی) در این گروه از افراد منتهی شود.

برنامه آموزشی طراحی­‌ شده توسط انتشارات مهرسا در قالب کتابچه دستورالعمل راهنمای مغز منتشر گردید. کلیک کنید.

برای دسترسی به نسخه انگلیسی کتابچه، می‌­توانید به لینک مقابل مراجعه کنید. لینک دسترسی به کتاب

منبع: این مطالعه در سال ۲۰۲۱ در نشریه علوم اعصاب پایه و بالینی منتشر شد. برای دسترسی و مطالعه مقاله کامل، می­‌توانید به لینک مقابل مراجعه کنید. لینک دسترسی به مقاله

ناظر علمی مطلب: تارا رضاپور، روانشناس شناختی

دیگر مقالات: