معرفی مختصر دوره:
در این دوره ضمن پرداختن به چیستی و چگونگی عملکردهای عالی شناختی مغز، نحوهی سنجش، ارزیابی و مداخلات مؤثر در مسیر تغییر و کنترل این عملکردها مورد بررسی قرار میگیرد. عملکردهای عالی شناختی را در بیانی ساده میتوان استفادهی همزمان مغز از چندین عملکرد شناختی دانست که در فرآیندهایی پیچیده برای نظمدهی و پردازش رفتار هدفمند مورد استفاده قرار میگیرند. آشنایی با پایههای عصبی-شناختی این عملکردها در کنار آموزش ظرافتهای لازم برای ارزیابی آنها و طراحی مداخلات مؤثر، این دوره را علاوه بر آموزشی تخصصی، به راهنمایی عملی و بیبدیل برای طراحی و اجرای یک طرح و پایاننامه با کیفیت پژوهشی، بدل ساخته است؛ دورهای که با بهرهمندی از تجربهی سالیان طولانی تحقیق و فعالیت دکتر حامد اختیاری در محیطهای آکادمیک داخلی و بینالمللی، دانشجویان را از نقطهی شروع سنجش تا ارزیابی نهایی آموزش میدهد و نمونههای عملی مسیرهای پژوهشی، در جایجای دوره توسط دکتر تارا رضاپور معرفی و توضیح داده میشوند.
بطور کلی، محتوای این دوره شامل مجموعاً ۲۱ ساعت آموزش به همراه جلسات آنلاین پرسش و پاسخ، در قالب ۱۶ هفته آموزشی، برنامهریزی شده است.
اطلاعات آموزشی دوره:
سرفصلهای آموزشی این دوره و فعالیتهای مربوط به آن، مطابق جدول زیر است:
نحوه برگزاری دوره:
مولفههای آموزشی این دوره شامل موارد ذیل میباشد:
سیر فعالیتهای شما در هر هفته آموزشی:
قابل ذکر است به جز جلسات آنلاین و امتحان میانترم و پایانترم که در زمان مشخص شده برگزار میشوند، سایر موارد از قبیل مشاهده ویدئوها و انجام آزمونهای هفتگی دارای انعطاف زمانی میباشند و متناسب با زمانبندی شما قابل تغییر هستند. هرچند به منظور دریافت بازخورد مناسب از تیم آموزشی و اجرایی دوره، انجام فرآیند آموزشی مطابق با زمانبندی تقویم آموزشی- اجرایی دوره، پیشنهاد میشود.
قوانین دورههای آموزشی آکادمی باشگاه مغز را ضرورتاً مطالعه نموده و سپس اقدام به ثبتنام نمایید.
لطفاً پیش از ثبتنام در دوره به این مورد توجه فرمایید:
بسیار مهم:
خدمات ذیل صرفاً در حالت نوع رویداد از نوع «همراه با پشتیبانی» قابل دسترس است (نوع رویداد را بخش مشخصات دوره مشاهده نمایید):
۱- برگزاری جلسات آنلاین معارفه و پرسش و پاسخ
۲- عضویت و تعامل در گروه تلگرام
۳- بررسی تکالیف هفتگی
۴- اعلام گزارش آموزشی هفتگی
مخاطبین دوره:
شرکت در این دوره برای تمام دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و علاقهمندان آزاد است و پیشنهاد میشود.
سرفصلها و جلسات دوره: |
---|
جلسه اول
1 -
بخش اول، مقدمهای بر دانش تغییر عملکردهای شناختی
2
- بخش دوم، بیان تجربهای در حوزه مداخلات شناختی
3
- بخش سوم، بیان تجربهای در حوزه مداخلات شناختی
4
- بخش چهارم، بیان تجربهای در حوزه مداخلات شناختی
5 -
بخش پنجم،پرسش و پاسخ با دانشجویان
6
- بخش ششم، مهارتهای عالی شناختی و تبدیل آن به دانش کاربردی
7
- بخش هفتم، چارچوبهای نظری و ظرافتهای عملی مداخله شناختی
|
جلسه دوم
1 -
بخش اول، مروری بر جلسه گذشته
2
- بخش دوم، مؤلفههای اصلی مداخله شناختی
3
- بخش سوم، چگونه یک Mechanistic Target را تعریف کنیم؟
4
- بخش چهارم،چگونگی سنجش اثربخشی یک مداخله شناختی
5
- بخش پنجم، چگونگی بهبود اثربخشی یک مداخله شناختی
6
- بخش ششم، مداخلات شناختی بر اساس اصطلاحات NIH
7
- بخش هفتم، آینده مداخلات شناختی
|
جلسه سوم
1 -
بخش اول، چارچوبهای مداخلاتی چه هستند؟
2
- بخش دوم، Teasing a Part Cognitive Processes
3
- بخش سوم، اضافه کردن مدلهای عصبی
4
- بخش چهارم، سایر سطوح عصبی در چارچوبهای مداخلاتی
5
- بخش پنجم، مدل EaSiCoRe
6
- بخش ششم، نقش ارزیابی چیست؟
7
- بخش هفتم، قدم بعدی در راه تبدیل شدن به یک مهندس شناختی!
|
جلسه چهارم
1 -
بخش اول، اهداف اصلی مداخلات شناختی
2
- بخش دوم، دستهبندیهای اصلی مداخلاتی
3 -
بخش سوم، Cognitive Modification Interventions, in General
4
- بخش چهارم، Attention Modification Interventions
5 -
بخش پنجم، Saliency Modification Interventions
6
- بخش ششم، Memory Modification Interventions
7
- بخش هفتم، Interoception Modification Interventions
8
- بخش هشتم، Control Modification Interventions
9
- بخش نهم، مروری بر توانبخشیشناختی
|
جلسه پنجم
1 -
بخش اول، بایوتایپ چیست؟
2 -
بخش دوم، بایوتایپها برای اختلالات خلقی و اضطرابی
3
- بخش سوم، DMN based Biotype
4
- بخش چهارم، SN based Biotype
5 -
بخش پنجم، Negative Valence Network based Biotype
6
- بخش ششم، Positive Valence Network based Biotype
7
- بخش هفتم، Attention and Executive Control Network based Biotype
8
- بخش هشتم، Biotype-based Interventions
9
- بخش نهم، پرسش و پاسخ
|
جلسه ششم
1
- بخش اول، چرا دانش تغییر؟
2
- بخش دوم، فلسفه SOBC
3
- بخش سوم، پروژههای SOBC
4
- بخش چهارم، منابع SOBC
5
- بخش پنجم، آینده با SOBC
|
جلسه هفتم
1
- بخش اول، پرسش و پاسخ (قسمت اول)
2
- بخش دوم، پرسش وپاسخ (قسمت دوم)
3
- بخش سوم، پرسش و پاسخ (قسمت سوم)
|
جلسه هشتم
1 -
بخش اول، نقش زمان
2
- بخش دوم، زمان: گسترش افقهای زمانی
3 -
بخش سوم، زمان: گسترش نقشههای آینده
4
- بخش چهارم، محتوا: بازتحکیمی حافظه
5
- بخش پنجم، Context: Cue Exposure
6
- بخش ششم، مداخله: مدل CIREF
7
- بخش هفتم، توسعه پروتکل
8
- بخش هشتم، پرسش و پاسخ
|
جلسه نهم
1
- بخش اول، تصمیمگیری چیست؟
2
- بخش دوم، Teasing a part decision making
3
- بخش سوم، سنجش تصمیمگیری
4
- بخش چهارم، Pathways towards Decision Making Embodied Decisions
5
- بخش پنجم، Pathways towards Decision Making Exbodied Decisions
6
- بخش ششم، چگونه در تصمیمگیری مداخله کنیم؟
7
- بخش هفتم، چالشها در سنجش و مداخله تصمیمگیری
|
جلسه دهم
1
- بخش اول، بهبود وفاداری به درمان
2
- بخش دوم، طراحی و گزارش یک مداخله شناختی
|
جلسه یازدهم
1 -
بخش اول، پروتکل NEAT
2
- بخش دوم، ظرافتهای گزارش یک مطالعه علمی
3
- بخش سوم، گزارش یک مطالعه علمی(قسمت اول)
4
- بخش چهارم، وفاداری در مداخله شناختی به چه معناست؟
|
جلسه دوازدهم
1 -
بخش اول، آگاهی فراشناخت چیست؟
2 -
بخش دوم، آگاهی فراشناختی به عنوان یک مداخله شناختی چیست؟
3
- بخش سوم، Neuroscience-informed Psychoeducation
4
- بخش چهارم، طراحی NIPE
5
- بخش پنجم، How to Deliver NIPE
6
- بخش ششم، NIPE in SoBC Framework
|
جلسات آنلاین
1
- 1) جلسه معارفه
2
- 2) جلسه پرسش و پاسخ
3
- 3) جلسه پرسش و پاسخ
|
جلسات پرسش وپاسخ ویژه افراد گروه سوم برگزاری دوره
1
- گزیده جلسه معارفه اساتید و دانشجویان گروه سوم برگزاری
2
- جلسه پرسش و پاسخ میان ترم
3
- جلسه آنلاین پایان ترم- شرکت کنندگان سومین دوره- اسفند 1401
|