مبانی علوم اعصاب شناختی مقدماتی

دوره‌ی مقدماتی

حامد اختیاری مشاهده پروفایل
سرفصل‌ها و جلسات دوره:
هفته‌ی آموزشی اول - کلیّات
1 - 1: مقدمه
2 - 2: خودمهاری
3 - 3: مصرف انرژی
4 - 4: جایگاه ایران در حوزه علوم شناختی
5 - 5: آشنایی با کتب درسی و مولفین آن
6 - 6: تاریخچه علم اعصاب شناختی
7 - 7: ساختار مغز
8 - 8: تصویربرداری از مغز
9 - 9: ابعاد مکانی در مغز
10 - 10: ابعاد زمانی در مغز
11 - 11: مدلهای شناختی( واقعیت یا مجاز)
12 - 12: پردازشهای شناختی(هشیار و ناهشیار)
13 - 13: عملکرد مغز(فراگیر یا ناحیه ای)
14 - 14: معرفی مدل ریزش پل برای آسیب مغزی
15 - 15: جمع بندی
هفته‌ی آموزشی دوم - عملکرد شناختی در یک چارچوب کاربردی
1 - 2: واژگان کلیدی
2 - 3: یک چارچوب کاربردی
3 - 4: توجه
4 - 5: آزمون استروپ
5 - 6: گفتار درونی-تصویرسازی ذهنی
6 - 7: تست تکرار
7 - 8: نمونه مطالعه تصویر برداری مغزی
8 - 9: حافظه درازمدت
9 - 10: خروجی
10 - 11: زبان پریشی
11 - 12: انعطاف پذیری مغزی
12 - 13: نکات مهم
13 - 14: مهاررفتاری
14 - 15: ظرفیت فرایندهای شناختی (محدود یا نامحدود)
هفته‌ی آموزشی سوم - سلول عصبی
1 - 1: ساختار سلول عصبی
2 - 2: پیام عصبی
3 - 3: تحریک مغز توسط الکترودهای عمیق
4 - 4: پیوندگاه
5 - 5: نکات
6 - 6: گیرنده های حسی
7 - 7: یک مدار بازتابی ساده
8 - 8: ستونهای قشر مخ
9 - 9: تعاملات نورونها
10 - 10: آرایه عصبی
11 - 11: پردازش نزولی (انتظار محور)
12 - 12: سوأل
13 - 13: نوسان
14 - 14: کسب اطلاعات نوسانی از مغز
هفته‌ی آموزشی چهارم -مغز
1 - 1: مقدمه
2 - 2: ساختار مغز در موجودات زنده
3 - 3: ساختار مغز در نخستیها
4 - 4: اعصاب مغز
5 - 5: اعصاب حرکتی
6 - 6: مغز
7 - 7: زوال عقل (دیمنشیا)
8 - 8: قشر مخ
9 - 9: نظریه
10 - 10: قشر جزیره ای
11 - 11: روشهای رویت نواحی عمقی مغز
12 - 12: فعالان حوزه علوم اعصاب شناختی
13 - 13: پایه مغز
14 - 14: هسته های قاعده ای
هفته‌ی آموزشی پنجم - تصویربرداری مغزی
1 - 1: تصویر برداری مغز
2 - 2: روش های تصویر برداری
3 - 3: EEG
4 - 4: Power Spectrum
5 - 5: ERP
6 - 6: ME
7 - 7: FMRI
8 - 8: پردازش مغز هنگام عملیات بیولوژیک
9 - 9: روش پارامتریک
10 - 10: پردازش مغز هنگام استراحت
11 - 11: Networks
12 - 12: مرگ مغزی
13 - 13: نکته پایانی
هفته‌ی آموزشی ششم - روش های نقشه برداری مغز
1 - 1: تحریک مغزی
2 - 2: روش های تحریک مغزی
3 - 3: تحریک الکترومغناطیسی
4 - 4: کاربردهای تحریک مغزی
5 - 5: تحریک الکتریکی
6 - 6: تصویر برداری ساختاری و عملکردی
7 - 7: تقسیم بندی مغز
8 - 8: روش های ساختاری
9 - 9: DTI
10 - 10: Talairach
11 - 11: پایگاه داده Brede
12 - 12: معرفی پروژه مغز انسان
13 - 13: پژوهش در مغز
هفته‌ی آموزشی هفتم - تصمیمات، اهداف و مقدمات
1 - 1: گزارش موردی
2 - 2: Gambling Task
3 - 3: نشانه بدنی
4 - 4: تصمیم گیری در شرایط خطر
5 - 5: چند سوال
6 - 6: طبقه بندی PFC
7 - 7: حجم PFC
8 - 8: فریب دادن
9 - 9: افزایش قشر جلویی مغز
10 - 10: حافظه آینده
11 - 11: روش های تصویر برداری
12 - 12: حافظه کاری
13 - 13: ارتباطات
14 - 14: مفاهیم
15 - 14: آسیب پذیری بالایی
16 - 16: آسیب پذیری پایینی
17 - 17: اصول سازماندهی قطعات پیشانی
هفته‌ی آموزشی هشتم - هنر دیدن
1 - 1: مقدمه
2 - 2: بازنمایی
3 - 3: بازنمایی در مغز
4 - 4: فشرده سازی در مغز
5 - 5: شبکه هرمان
6 - 6: اطلاعات خروجی
7 - 7: تغییرات باز نمایی
8 - 8: سیستم بینایی
9 - 9: Dorsal - Ventral
10 - 10: ثبت fMRI
11 - 11: Fusiform Face Area
12 - 12: اختلالات
13 - 13: اطلاعات
14 - 14: چند نکته
15 - 15: نمونه تست
16 - 16: تمرین در منزل
هفته‌ی آموزشی نهم - یادگیری و حافظه
1 - 1: مقدمه
2 - 2: آزمون یادگیری - شنوایی
3 - 3: به یاد آوردن
4 - 4: آزمون ROCF
5 - 5: ذخیره اطلاعات
6 - 6: HM
7 - 7: انواع حافظه
8 - 8: معرفی یک چارچوب کاربردی
9 - 9: مدل موسکوویچ
10 - 10: MTL
11 - 11: سوال
12 - 12: KF
هفته‌ی آموزشی دهم -تفکّر
1 - 1: تست برج لندن
2 - 2: عقلانیت محدود
3 - 3: نقش انتقال دهنده های عصبی
4 - 4: راهکارهای اکتشافی
5 - 5: آشنایی با گرد گیگنزر
6 - 6: محدودیت حافظه
7 - 7: Chunking
8 - 8: سیستم نماد ادراکی
9 - 9: نوک زبانی
10 - 10: تاثیر یادگیری در ساختار و عملکرد مغز
11 - 11: پرسش و پاسخ
12 - 12: پرسش و پاسخ
هفته‌ی آموزشی یازدهم - شناخت اجتماعی
1 - 1: رتبه بندی اجتماعی در میمون ها
2 - 2: رفتار اجتماعی
3 - 3: نظریه کوهن
4 - 4: Gaze
5 - 5: Mentalizing
6 - 6: چشم ها
7 - 7: SAM -TOMM
8 - 8: توجه اشتراکی
9 - 9: بارون کوهن
10 - 7: TOMM در کودکان
11 - 11: ارتباط عصبی شناختی اجتماعی
12 - 12: Prespective Taking
13 - 13: تجزیه و تحلیل نظری
هفته‌ی آموزشی دوازدهم - شناخت اجتماعی با تأکید بر هیجانات
1 - 1: مفاهیم پایه
2 - 2: مقایسه هیجان و خلق
3 - 3: انواع هیجانات
4 - 4: پدیده پهلو گرفتن
5 - 5: ابعاد مختلف هیجان
6 - 6: معرفی یک مدل
7 - 7: وضعیت هیجانی
8 - 8: Amygdala
9 - 9: نکات
10 - 10: اختلال شخصیتی مرزی
هفته‌ی آموزشی سیزدهم - رشد کردن
1 - 1: تکنیک های تصویر برداری عصبی
2 - 2: نکات مهم در حوزه علوم اعصاب شناختی
3 - 3: طبیعت در مقایسه با تربیت
4 - 4: معرفی یک مدل
5 - 5: تشکیل مغز
6 - 6: تشکیل معماری عصبی
7 - 7: مدل Rakic
8 - 8: تکامل مغز
9 - 9: چند سوال
10 - 10: ضریب هوشی
11 - 11: کودک هنگام تولد
12 - 12: بررسی یک نوع مطالعه MRI
13 - 13: نقش EEG در فهم زبان
14 - 14: TP
15 - 15: توجه و حافظه کاری
16 - 16: صدمات مغزی در نوزادان
هفته‌ی آموزشی چهاردهم - مغز هشیار است
1 - 1: سطح هوشیاری
2 - 2: مروری بر EEG
3 - 4: Power Spectrum
4 - 5: تفاوت EEG و ERP
5 - 6: توزیع فرکانس
6 - 7: همزمانی
7 - 8: اشکال EEG
8 - 9: مسیر های کورتکس
9 - 10: حرف زدن
10 - 11: اتصالات مغز
11 - 1. موج حامل
12 - 12: وضعیت نورون ها
13 - 13: خواب دیدن
14 - 14: سیستم ها در خواب
15 - 15: کارکرد خواب دیدن
16 - 16: نمایش نواحی مغزی
17 - 17: Ponto
18 - 18: Default Network
19 - 19: نتیجه گیری

علوم‌اعصاب‌شناختی به مطالعه همبسته‌های عصبی کارکردهای شناختی انسان می‌پردازد و نقشی زیربنایی در علوم‌شناختی به عنوان یکی از دانش‌های نوین دارد. علوم و فناوری‌های شناختی در  دهه‌های اخیر، به عنوان حوزه‌ای میان رشته‌ای مورد توجه اساتید مختلف علوم پایه، پزشکی، مهندسی، علوم اجتماعی و رفتاری، هنر و علوم انسانی قرار گرفته است. درس علوم‌اعصاب‌شناختی در اغلب رشته‌های زیر مجموعه علوم و فناوری‌های شناختی یکی از دروس اصلی به حساب می‌آید.
این دوره بر مبنای کتاب (علوم اعصاب شناختی) تألیف «برنارد بارس» و «نیکول گیج» که با ترجمه دکتر «کمال خرازی» و از سوی «انتشارات سمت» منتشر گردیده، تدریس شده است.
این دوره با مقدمه‌ای بر سیستم عصبی و روش‌های مطالعاتی آن، سعی کرده تا چارچوبی کارکردی را برای مطالعه سیستم شناختی انسان ارائه نماید و همراه آن به مطالعه موضوعات متعددی مانند توجّه، حافظه، خواب بپردازد.
این دوره می‌تواند برای علاقمندان حوزه مطالعات مغز مفید باشد و مسیر مناسبی جهت مطالعات آینده را در اختیار قرار دهد.
در پایان این دوره می‌توانید دیدی جامع از سیستم عصبی و عملکردهای شناختی آن، روش های مطالعه و نحوه کارکرد آن داشته باشید.

مشخصات
مدرس‌:
حامد اختیاری
نوع رویداد:
آفلاین
مدت زمان:
21 ساعت
گواهی:
دارد
گروه مخاطب:
دانشجویان و علاقمندان علوم شناختی
تعداد جلسات:
14 جلسه
برای دریافت گواهی پذیرفته‌شدن در آزمون‌ها الزامی است.
300,000 تومان
ثبت‌نام

ضمانت پرداخت امن

نظرات (5 نظر)
ثبت نظر
زهرا 1401/02/25 - 09:06
دانشجوی دوره
این دوره با تدریس شیوای دکتر اختیاری یادگیری را به نحو موثری آسان می کند. ممنون از باشگاه مغز برای تدارک این دوره.
علیرضا 1401/02/26 - 10:47
دانشجوی دوره
کسانی می توانند سخت ترین مسایل وموضوعات را به راحتی , دلچسب وزیبا ارا یه دهند که خود زیبایی آن موضوعات را درک کرده باشند . دکتر اختباری اینگونه است .
علیرضا 1401/02/26 - 10:47
دانشجوی دوره
با سلام , چون تازه عضو باشگاه شدم , با یعضی از مطالب آشنا نیستم 1- دوره ها قبلن برگزار شد واشاره ای به تجدید دوره نشده 2- صدا در بعضی از بخش ها خوب ضبط نشده مثلن ساختمان سلول 3- بخش هایی که به رنگ سباه است باز نمیشه 4- تکلیف ها در دسترس نیست باتشکر فراوان
علیرضا 1402/09/20 - 09:19
دانشجوی دوره
سپاسگذارم 💚. واقعا باارزش هستن
علیرضا 1402/09/20 - 09:19
دانشجوی دوره
سپاسگذارم 💚. واقعا باارزش هستن
دوره های دیگر: