علوماعصابشناختی به مطالعه همبستههای عصبی کارکردهای شناختی انسان میپردازد و نقشی زیربنایی در علومشناختی به عنوان یکی از دانشهای نوین دارد. علوم و فناوریهای شناختی در دهههای اخیر، به عنوان حوزهای میان رشتهای مورد توجه اساتید مختلف علوم پایه، پزشکی، مهندسی، علوم اجتماعی و رفتاری، هنر و علوم انسانی قرار گرفته است. درس علوماعصابشناختی در اغلب رشتههای زیر مجموعه علوم و فناوریهای شناختی یکی از دروس اصلی به حساب میآید.
این دوره بر مبنای کتاب (علوم اعصاب شناختی) تألیف «برنارد بارس» و «نیکول گیج» که با ترجمه دکتر «کمال خرازی» و از سوی «انتشارات سمت» منتشر گردیده، تدریس شده است.
این دوره با مقدمهای بر سیستم عصبی و روشهای مطالعاتی آن، سعی کرده تا چارچوبی کارکردی را برای مطالعه سیستم شناختی انسان ارائه نماید و همراه آن به مطالعه موضوعات متعددی مانند توجّه، حافظه، خواب بپردازد.
این دوره میتواند برای علاقمندان حوزه مطالعات مغز مفید باشد و مسیر مناسبی جهت مطالعات آینده را در اختیار قرار دهد.
در پایان این دوره میتوانید دیدی جامع از سیستم عصبی و عملکردهای شناختی آن، روش های مطالعه و نحوه کارکرد آن داشته باشید.
سرفصلها و جلسات دوره: |
---|
جلسه اول (کلیّات)
1 -
مقدمه
2
- خودمهاری
3 -
مصرف انرژی
4
- جایگاه ایران در حوزه علوم شناختی
5
- آشنایی با کتب درسی و مولفین آن
6
- تاریخچه علم اعصاب شناختی
7
- ساختار مغز
8
- تصویربرداری از مغز
9 -
ابعاد مکانی در مغز
10
- ابعاد زمانی در مغز
11
- مدلهای شناختی( واقعیت یا مجاز)
12
- پردازشهای شناختی(هشیار و ناهشیار)
13
- عملکرد مغز(فراگیر یا ناحیه ای)
14
- معرفی مدل ریزش پل برای آسیب مغزی
15
- جمع بندی
|
جلسه دوم (عملکرد شناختی در یک چارچوب کاربردی)
1 -
واژگان کلیدی
2
- یک چارچوب کاربردی
3
- توجه
4
- آزمون استروپ
5 -
گفتار درونی-تصویرسازی ذهنی
6
- تست تکرار
7
- نمونه مطالعه تصویر برداری مغزی
8
- حافظه درازمدت
9 -
خروجی
10
- زبان پریشی
11 -
انعطاف پذیری مغزی
12
- نکات مهم
13
- مهاررفتاری
14
- ظرفیت فرایندهای شناختی (محدود یا نامحدود)
|
جلسه سوم (سلول عصبی)
1 -
ساختار سلول عصبی
2
- پیام عصبی
3
- تحریک مغز توسط الکترودهای عمیق
4
- پیوندگاه
5 -
نکات
6
- گیرنده های حسی
7
- یک مدار بازتابی ساده
8
- ستونهای قشر مخ
9
- تعاملات نورونها
10 -
آرایه عصبی
11
- پردازش نزولی (انتظار محور)
12
- سوأل
13
- نوسان
14
- کسب اطلاعات نوسانی از مغز
|
جلسه چهارم (مغز)
1 -
مقدمه
2
- ساختار مغز در موجودات زنده
3
- ساختار مغز در نخستیها
4
- اعصاب مغز
5 -
اعصاب حرکتی
6
- مغز
7
- زوال عقل (دیمنشیا)
8
- قشر مخ
9 -
نظریه
10
- قشر جزیره ای
11
- روشهای رویت نواحی عمقی مغز
12
- فعالان حوزه علوم اعصاب شناختی
13
- پایه مغز
14
- هسته های قاعده ای
|
جلسه پنجم (تصویربرداری مغزی)
1 -
تصویر برداری مغز
2
- روش های تصویر برداری
3
- EEG
4 -
Power Spectrum
5
- ERP
6
- ME
7
- FMRI
8 -
پردازش مغز هنگام عملیات بیولوژیک
9
- روش پارامتریک
10
- پردازش مغز هنگام استراحت
11
- Networks
12
- مرگ مغزی
13
- نکته پایانی
|
جلسه ششم (روش های نقشه برداری مغز)
1 -
تحریک مغزی
2
- روش های تحریک مغزی
3 -
تحریک الکترومغناطیسی
4
- کاربردهای تحریک مغزی
5
- تحریک الکتریکی
6
- تصویر برداری ساختاری و عملکردی
7
- تقسیم بندی مغز
8
- روش های ساختاری
9
- DTI
10
- Talairach
11
- پایگاه داده Brede
12
- معرفی پروژه مغز انسان
13
- پژوهش در مغز
|
جلسه هفتم (تصمیمات، اهداف و مقدمات)
1 -
گزارش موردی
2
- Gambling Task
3 -
نشانه بدنی
4
- تصمیم گیری در شرایط خطر
5
- چند سوال
6
- طبقه بندی PFC
7
- حجم PFC
8
- فریب دادن
9
- افزایش قشر جلویی مغز
10
- حافظه آینده
11
- روش های تصویر برداری
12
- حافظه کاری
13
- ارتباطات
14
- مفاهیم
15
- آسیب پذیری بالایی
16
- آسیب پذیری پایینی
17
- اصول سازماندهی قطعات پیشانی
|
جلسه هشتم (هنر دیدن)
1 -
مقدمه
2
- بازنمایی
3
- بازنمایی در مغز
4
- فشرده سازی در مغز
5
- شبکه هرمان
6
- اطلاعات خروجی
7
- تغییرات باز نمایی
8
- سیستم بینایی
9
- Dorsal - Ventral
10
- ثبت fMRI
11
- Fusiform Face Area
12
- اختلالات
13
- اطلاعات
14
- چند نکته
15
- نمونه تست
16
- تمرین در منزل
|
جلسه نهم (یادگیری و حافظه)
1 -
مقدمه
2
- آزمون یادگیری - شنوایی
3
- به یاد آوردن
4
- آزمون ROCF
5
- ذخیره اطلاعات
6
- HM
7
- انواع حافظه
8
- معرفی یک چارچوب کاربردی
9
- مدل موسکوویچ
10
- MTL
11
- سوال
12
- KF
|
جلسه دهم (تفکّر)
1
- تست برج لندن
2
- عقلانیت محدود
3
- نقش انتقال دهنده های عصبی
4
- راهکارهای اکتشافی
5
- آشنایی با گرد گیگنزر
6
- محدودیت حافظه
7
- Chunking
8
- سیستم نماد ادراکی
9
- نوک زبانی
10
- تاثیر یادگیری در ساختار و عملکرد مغز
11
- پرسش و پاسخ
12
- پرسش و پاسخ
|
جلسه یازدهم (شناخت اجتماعی)
1
- رتبه بندی اجتماعی در میمون ها
2
- رفتار اجتماعی
3
- نظریه کوهن
4
- Gaze
5
- Mentalizing
6
- چشم ها
7
- SAM -TOMM
8
- توجه اشتراکی
9
- بارون کوهن
10
- TOMM در کودکان
11
- ارتباط عصبی شناختی اجتماعی
12
- Prespective Taking
13
- تجزیه و تحلیل نظری
|
جلسه دوازدهم (شناخت اجتماعی با تأکید بر هیجانات)
1
- مفاهیم پایه
2
- مقایسه هیجان و خلق
3
- انواع هیجانات
4
- پدیده پهلو گرفتن
5
- ابعاد مختلف هیجان
6
- معرفی یک مدل
7
- وضعیت هیجانی
8
- Amygdala
9
- نکات
10
- اختلال شخصیتی مرزی
|
جلسه سیزدهم (رشد کردن)
1
- تکنیک های تصویر برداری عصبی
2
- نکات مهم در حوزه علوم اعصاب شناختی
3
- طبیعت در مقایسه با تربیت
4
- معرفی یک مدل
5
- تشکیل مغز
6
- تشکیل معماری عصبی
7
- مدل Rakic
8
- تکامل مغز
9
- چند سوال
10
- ضریب هوشی
11
- کودک هنگام تولد
12
- بررسی یک نوع مطالعه MRI
13
- نقش EEG در فهم زبان
14
- TP
15
- توجه و حافظه کاری
16
- صدمات مغزی در نوزادان
|
جلسه چهاردهم (مغز هشیار است)
1
- سطح هوشیاری
2
- مروری بر EEG
3
- Power Spectrum
4
- تفاوت EEG و ERP
5
- توزیع فرکانس
6
- همزمانی
7
- اشکال EEG
8
- مسیر های کورتکس
9
- حرف زدن
10
- اتصالات مغز
11
- موج حامل
12
- وضعیت نورون ها
13
- خواب دیدن
14
- سیستم ها در خواب
15
- کارکرد خواب دیدن
16
- نمایش نواحی مغزی
17
- Ponto
18
- Default Network
19
- نتیجه گیری
|