یکی از روشهای درمانی در حوزهی چاقی، مداخلات عصبی-شناختی میباشند که در طبقه درمانهای شناختی-رفتاری قرار دارند، به انضمام اینکه دارای ظرافتها و پیچیدگیهای مربوط به مغز نیز هستند که موجب ممتاز شدن آنها در میان سایر روشهای درمانی شده است. این دورهی آموزشی به معرفی اصول و پایههای نظری چاقی و اضافه وزن بر اساس یافته های علوم اعصاب شناختی و مدارهای مغزی دخیل در بیش خوری میپردازد. اصول ارزیابی و مهمترین آزمونهای مرتبط و چگونگی اجرا و نمرهگذاری آنها بررسی میشود؛ و همچنین در ادامه به پروتکلهای درمانی طراحی شده بر اساس کتاب "من یک چاق خوشحال هستم" تالیف دکتر حامد اختیاری پرداخته میشود که با بهرهگیری از مداخلات در قالب گامهای هفتگی، هدف نهایی خود را بر کاهش بیشخوری، تغییر محیط، شناخت و رفتار قرار داده به طوریکه بیشخوری در هیچ شرایطی، روش انتخابی در رفتارهای روزمره نباشد.
سرفصلها و جلسات دوره: |
---|
جلسه اول
1 -
آگاهی از تغییر فعالیت های مغزی
2
- تأثیر سیگنال های محیطی فعالیت کننده در مغز
3
- تاریخچه مدیریت تمایلات و احساسات
4
- تحلیل مدل مداخلاتی
5
- اصول مدل مداخلاتی
6
- تست مارشمالو -1
7
- تست مارشمالو -2
8
- معرفی واژه های کلیدی در حوزه زیاده خوری
9
- خوردن به دلیل ارزش
10
- تکانش گری در خوردن
11
- محیط- ناآگاهی- عادت
12
- ذهن حریص- اجبار- احساس گناه
13
- سایر جنبه های خوردن-1
14
- سایر جنبه های خوردن-2
|
جلسه دوم
1
- عوارض پدیده چاقی -1
2
- عوارض پدیده چاقی -2
3
- پدیده خوردن
4
- عمکرد مغز در مواجهه با خوردنی
5
- مدل عصبی شناختی پویا
6
- ولع
7
- شبکه پیش فرض(DMN)
8
- شبکه کنترل اجرایی(ECN)
9
- سوأل
10
- معرفی سایر شبکه های مغز
11
- تأثیر مداخلات بر شبکه های مغز
12
- مدل چاق خوشحال
13
- تجربیات افراد در کاهش وزن -1
14
- تجربیات افراد در کاهش وزن -2
15
- تجربیات افراد در کاهش وزن -3
16
- باور توانایی تغییر عملکردهای مغز
|
جلسه سوم
1
- نقش دانش تغذیه ای در کاهش وزن
2
- مراقبان وزن
3
- نقش کلیدی روزانه وزن کشی
4
- قواعد هیوریستیک
5
- نقش قواعد هیوریستیک در کاهش وزن
6
- مهندسی محیط
7
- روش مهندسی محیط
8
- طبقه بندی مهندسی محیط- افراد مشکل زای فعال
9
- طبقه بندی مهندسی محیط- افراد مشکل زای غیرفعال
10
- روش کاهش تحریک پذیری نواحی عمقی مغز
11
- تفریح بدون خوردن
12
- نتیجه گیری
|
جلسه چهارم
1
- آیا تقویت بدن با میزان کالری کسب شده ارتباط مستقیم دارد؟
2
- مدارهای مغزی خود آگاهی و زبانی سازی تمایل به خوردن
3
- روش تقویت درک درونی و زبانی سازی تمایل به خوردن
4
- سوأل
5
- مفهوم باز تعبیر-1
6
- مفهوم باز تعبیر-2
7
- مفهوم باز تعبیر-3
8
- مفهوم باز تعبیر-4
9
- طبقه بندی باز تعبیرها
10
- سؤال
11
- ویژگی یک درمانگر
12
- روش پاک کردن حافظه
13
- ساخت حافظه های جدید بدون پدیده خوردن
14
- سیستم کنترل- سیستم فراشناخت
15
- ورزش
16
- ورزش: یک عادت روزانه
17
- جمع بندی
|