هفته آموزشی بیستم - پتانسیل پس رویدادی برای طب اعتیاد
1
- 1: مقدمه ای بر کاربرد ERP
2
- 2: EEG
3
- 3: آنالیز فرکانس
4
- 4: Power Spectrum
5
- 5: همزمانی
6
- 6: ERP
7
- 7: ERP به عنوان ابزار درمان
8
- 8: الگو سنجش شناختی
9
- 9: ERP Task
10
- 10: Executive Control
هفته آموزشی بیست و یکم - فناوری بازتوانی شناختی با تاکید بر اختلالات اعتیادی
1
- 1: مقدمه
2
- 2: تغییرات ساختاری مغز
3
- 3: مدل لوب آهیانه
4
- 4: مقدمه ای بر فناوری بازتوانی شناختی
5
- 5: درمان اعتیاد در ایران
6
- 6: آسیبهای مغزی مرتبط با مصرف مواد
7
- 7: مکانیسم DRBD (1)
8
- 8: مکانیسم DRBD (2)
9
- 9: چگونگی تشخیص DRBD
10
- 10: ابزارهای شناختی
11
- 11: چگونگی آموزش بیماران - بخش اول
12
- 12: چگونگی آموزش بیماران - بخش دوم
13
- 13: بازتوانی شناختی چگونه اتفاق می افتد؟
14
- 14: سوأل
15
- 15: ناحیه جانبی- طرفی قشر جلویی پیشانی
16
- 16: تمارین تقویتی DLPFC
17
- 17: 10 قانون برای تقویت مغز
18
- 18: شواهد بازتوانی های شناختی
19
- 19: Insula
20
- 20: جمع بندی
هفته آموزشی بیست و دوم - ارزیابی های شناختی؛ عملکردهای اجرایی و توجه
1
- 1: مقدمه
2
- 2: تعداد عملکردهای شناختی
3
- 3: یک چارچوب کاربردی
4
- 4: بسته کاغذی مدادی ارزیابی شناختی
5
- 5: مدل بدلی
6
- 6: سامانه اجرایی مرکزی
7
- 7: آزمون فراخنای ارقام رو به جلو
8
- 8: اطلاعات اصلی
9
- 9: آزمون فراخنای ارقام رو به عقب
10
- 10: آزمون توالی حروف و ارقام
11
- 11: آزمون جایگزینی اعداد و نمادها
12
- 12: آزمون ساخت دنباله (1) و (2)
13
- 13: آزمون سیالی-کلامی
14
- 14: آزمون استروپ
15
- 15: مثالی از آزمون استروپ
هفته آموزشی بیست و سوم - ارزیابی شناختی؛ حافظه
1
- مقدمه
2
- مقدمه ای بر ابزارهای سنجش شناختی
3
- مروری بر مطالب گذشته
4
- ALVT (1)
5
- ALVT (2)
6
- نمایش نمرات ALVT به صورت نمودار
7
- ALVT (3)
8
- مثال
9
- بازشناسی
10
- تمرین
11
- 1: شکل پیچیده آزمون ری استریخ
12
- 2: جمع بندی
رشد علوم و فناوریهای شناختی در سه دهه اخیر، ابزارهای متفاوتی را برای مطالعه عملکردهای مغزی انسان و مداخله در آنها در اختیار قرار داده است. تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی با MRI، روشهای دیگر نقشهبرداری از مغز با استفاده از جریانهای الکتریکی یا امواج الکترومغناطیسی، انواع روشهای تحریک مغزی و همچنین فناوریهای تغییر و بازتوانی شناختی مجموعاً در قالب "ابزارهای مطالعه و مداخله درمغز انسان" قابل جمع بندی هستند. دکتر حامد اختیاری در طی دو ترم مجموعه این ابزارها را با دیدگاه کاربردی ابتدا معرفی نموده و سپس به جزئیات فنی و بالینی آنها پرداخته است. این مجموعه کلاسها شامل دو دوره مقدماتی و تکمیلی می باشد که دوره تکمیلی آن در 23 جلسه (12 جلسه مقدماتی و 11 جلسه پیشرفته) ارائه شده است. مشاهده این کلاسها برای تمامی علاقهمندان آشنایی با مغز انسان و همچنین دانشجویان رشتههای مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی پزشکی، روانشناسی، پزشکی و روانپزشکی پیشنهاد میگردد. امید است این دو دوره آموزشی، به گسترش دانش علوم و فناوریهای شناختی در دانشگاههای ایران کمک نماید.