روش‌های مطالعه و مداخله در علوم اعصاب شناختی (دوره تکمیلی)

ابزارهای مطالعه و مداخله درمغز انسان

حامد اختیاری مشاهده پروفایل
سرفصل‌ها و جلسات دوره:
هفته آموزشی اول - مبانی تصویر برداری مغزی کاربردی
1 - 1: مقدمه
2 - 2: مروری بر یک مقاله
3 - 3: روشهای علوم اعصاب شناختی
4 - 4: مراحل مطالعه 1-fMRI
5 - 5: مراحل مطالعه 2-fMRI
6 - 6: کاربردهای fMRI-1
7 - 7: کاربردهایfMRI- 2
8 - 8: کاربردهای fMRI-3
9 - 9: آینده fMRI-1
10 - 10: آینده fMRI-2
هفته آموزشی دوم - طراحی آزمایشگاهی برای تصویربرداری عملکردی -1
1 - 1: عملکرد شناختی مورد هدف
2 - 2: فرضیه
3 - 3: طراحی مراحل مطالعه fMRI
4 - 4: لایه های حوزه شناختی زبان
5 - 5: بررسی یک مطالعه طراحی
6 - 6: Conjunction Design
7 - 7: طراحی پارامتریک
8 - 8: نکات
9 - 9: آگاهی از تغییر فعالیت مغزی
هفته آموزشی سوم - طراحی آزمایشگاهی برای تصویربرداری عملکردی -1
1 - 1: Conjunction Design
2 - 2: تعامل عملکردهای شناختی
3 - 3: Factorial Design
4 - 4: Multi Block Design
5 - 5: دستورالعمل های عمومی
6 - 6: طراحی مرتبط با اتفاق
7 - 7: انواع روشهای مرتبط با اتفاق
8 - 8: بررسی سه مورد طراحی مرتبط با اتفاق
9 - 9: طراحی مختلط
هفته آموزشی چهارم - تصویر برداری ساختاری و عملکردی
1 - 1: تصویر برداری ساختاری و عملکردی
2 - 2: اصول اساسی MRI
3 - 3: TE & TR
4 - 4: از بین رفتن سیگنال
5 - 5: TE & T2
6 - 6: انواع پروتکل های MRI
7 - 7: مفاهیم اولیه
8 - 8: ثبت
9 - 9: سیستم مختصات Talairach
10 - 10: سیگنال های fMRI
11 - 11: ویژگیهای سیگنال fMRI
12 - 12: سیگنال های حقیقی
13 - 13: تفاضل شناختی
هفته آموزشی پنجم - مبانی بیولوژیک و شناختی سیگنال های fMRI
1 - 1: مقدمه
2 - 2: Functional MRI
3 - 3: منشاء دیتای fMRI چیست؟
4 - 4: پروتکل BOLD
5 - 5: HRF
6 - 6: تأثیرات BOLD
7 - 7: مراحل آزمایش fMRI- ساختاری
8 - 8: مراحل آزمایش fMRI- عملکردی
9 - 9: نقشه آماری
10 - 10: مدل GLM
11 - 11: منشاء شناختی دیتای fMRI
12 - 12: Block Design
13 - 13: طراحی مرتبط با اتفاق
14 - 14: آنالیز ملودیک
هفته آموزشی ششم - مدولاسیون ارادی فعالیت مغزی
1 - مدولاسیون ارادی فعالیت مغزی
2 - Motor Imagery- Spatial Imagery
3 - مسیرآنالیز دیتای fMRI
4 - جداسازی
5 - توصیف خط لوله آنالیز دیتای fMRI-1
6 - توصیف خط لوله آنالیز دیتای fMRI-2
7 - توصیف خط لوله آنالیز دیتای fMRI-3
8 - اصول اتصال
9 - Task Based fMRI
10 - انواع اتصال
11 - 1: Resting State Network
هفته آموزشی هفتم - تصویربرداری مغزی عملکردی؛ کاربردها و امیدها
1 - مقدمه
2 - کارکرد نقشه برداری در مطالعات fMRI
3 - گزارشی از آمار اعتیاد در دنیا
4 - بیماری اعتیاد چیست؟
5 - fMRI در افراد مبتلا به ولع مصرف مواد مخدر
6 - انواع مطالعات در معتادین با استفاده از fMRI
7 - اثر پرهیز بر ولع
8 - برآورد خروجی درمان
9 - مدل ما چیست؟
10 - مدلهایی برای توصیف پدیده ولع
11 - 1: Default Network
هفته آموزشی هشتم - تصویربرداری مغزی در دنیای واقعی
1 - مقدمه
2 - اعتیاد
3 - مفهوم اعتیاد به مواد مخدر
4 - طراحی مطالعه fMRI در ولع به مواد مخدر
5 - نظارت برخروجیهای درمانی
6 - مقایسه افراد پرهیز مدار- متادون و نرمال
7 - پیشگویی خروجی درمان
8 - Connectivity Analysis
9 - چگونگی مدیریت ولع به مواد
10 - تخریب
11 - 1: نتیجه گیری
هفته آموزشی نهم - نقشه برداری عملکردی مغز برای مداخلات شناختی
1 - 1: مقدمه ای بر مداخلات شناختی
2 - 2: عملکردهای شناختی در مطالعات fMRI
3 - 3: نقشه برداری واکنش نشانه
4 - 4: تفکیک عملکردهای شناختی
5 - 5: انواع مطالعات fMRI
6 - 6: Networks Models در تصویربرداری مغزی
7 - 7: معرفی سایر Network ها
8 - 8: مدل مداخله
9 - 9: جمع بندی
هفته آموزشی دهم - مبانی MRI ؛ شیمیایی و ساختاری
1 - 1: مقدمه
2 - 2: MRI ساختاری
3 - 3: تقسیم بندی بافت
4 - 4: حجم سنجی
5 - 5: VBM
6 - 6: ضخامت کورتکس
7 - 7: 1-MRS
8 - 8: 2-MRS
9 - 9: 3-MRS
10 - 10: 4-MRS
11 - 11: سوأل
هفته آموزشی یازدهم - مبانی تصویربرداری از ماده سفید مغز
1 - 1: مقدمه
2 - 2: ماده سفید مغز
3 - 3: عکسبرداری از ماده سفید مغز
4 - 4: DWI
5 - 5: DTI
6 - 6: انواع تصاویر گرفته شده
7 - 7: Tractography
8 - 8: چالش ها
9 - 9: کاربردهای اساسی و کلینیکی
هفته آموزشی دوازدهم - آینده روشهای علوم اعصاب شناختی انسانی
1 - 1: مقدمه
2 - 2: پروژه BigBrain
3 - 4: اطلس شناختی
4 - 5: بانک های اطلاعاتی چند مدله
5 - 6: ذخایر
6 - 7: چگونگی استفاده از بانکهای اطلاعاتی
7 - 8: مداخله
8 - 9: علوم اعصاب شناختی در خدمت مردم - بخش اول
9 - 10: علوم اعصاب شناختی در خدمت مردم - بخش دوم
هفته آموزشی سیزدهم - مبانی تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای (TMS)
1 - 1: انواع تحریک مغزی
2 - 2: تاریخچه
3 - 3: اصول TMS
4 - 4: انواع TMS
5 - 5: مفهوم Phosphene
6 - 6: rTMS
7 - 7: TMS در علوم شناختی
8 - 8: rTMS در حوزه کلینیکال
9 - 9: توالی های پالس TMS
هفته آموزشی چهاردهم - کاربرد TMS در علوم اعصاب شناختی
1 - 1: مقدمه ای بر سطوح مغز
2 - 2: روشهای تحقیقات مغزی
3 - 3: روش تحریک مغزی
4 - 4: مقدمه ای بر TMS
5 - 5: ایجاد جریان الکتریکی شدید داخل سیم پیچ
6 - 6: Single Pulse TSM
7 - 7: تحریک پذیری مغز
8 - 8: فسفین چیست؟
9 - 9: Paired Pulse TSM
10 - 10: Repeated Pulse TSM
11 - 11: Navigated TSM
12 - 12: کاربرد TMS در مطالعات شناختی
13 - 13: کاربرد Lesion ها در مطالعات شناختی
14 - 14: نتیجه گیری
هفته آموزشی پانزدهم - کاربرد TMS در علوم اعصاب بالینی
1 - 1: انواع تحریک مغزی
2 - 2: چگونگی انجام تحریک مغزی
3 - 3: سیستم 10/20
4 - 4: انتخاب شدت تحریک
5 - 5: TMS Protocols
6 - 6: Language Mapping
7 - 7: مداخله کنترل
8 - 8: Control Conditions
9 - 9: rTMS درعملکرد بالینی
10 - 10: کاربردهای درمانی rTMS
11 - 11: مروری دوباره
12 - 12: تأثیر بالینی TMS
13 - 13: کاربردهای اخلاقی TMS
14 - 14: چند مثال
15 - 15: Teta Burst stimulation
16 - 16: تعاریف
17 - 17: دستورالعملهای ایمنی rTMS
هفته آموزشی شانزدهم - مبانی تحریک فراجمجمه ای( TES)
1 - 1: روشهای علوم اعصاب شناختی
2 - 2: انواع روشهای تحریک مغزی
3 - 3: tDCS
4 - 4: تأثیرات tDCS
5 - 5: طراحی مطالعه
6 - 6: طراحی مطالعه با 1-tDCS
7 - 7: طراحی مطالعه با 2-tDCS
8 - 8: طراحی مطالعه با 3-tDCS
9 - 9: طراحی مطالعه با 4-tDCS
10 - 10: چگونگی عملکرد تحریک الکتریکی در مغز
11 - 11: مدلسازی مغز جهت بررسی tDCS
12 - 12: اتصالات مغزی
13 - 13: استفاده از tDCS به عنوان یک درمان
هفته آموزشی هفدهم - روش های TES (tDCS & tACS)
1 - 1: روشهای علوم اعصاب شناختی
2 - 2: مقدمه ای بر tDCS
3 - 3: NIBS
4 - 4: تنظیمات tDCS
5 - 5: پیکر بندی tDCS
6 - 6: چگونه tDCS کار می‌کند؟
7 - 7: گلوتامات
8 - 8: مدل های کامپیوتری مغز
9 - 9: نقش tDCS در درمان
10 - 10: انواع مونتاژ
11 - 11: مطالعات TES
هفته آموزشی هجدهم - مبانی طیف نگاری مادون قرمز نزدیک کارکردی
1 - 1: مقدمه
2 - 2: Spectroscopy
3 - 3: کاربردهای NIRS
4 - 4: بررسی یک مطالعه با fNIRS
5 - 5: انواع تکنیکهای fNIRS
6 - 6: fNIRS
7 - 7: مقایسه fMRI و fNIRS
8 - 8: نرم افزار و سخت افزار fNIRS
9 - 9: کاربرهای fNIRS
هفته آموزشی نوزدهم - مبانی مغز نگاشت و نوروفیدبک
1 - 1: EEG
2 - 2: منشاء EEG
3 - 3: تجزیه و تحلیل فرکانس
4 - 4: Powerspectrum
5 - 5: Synchrony
6 - 6: امواج تتا به عنوان حامل
7 - 7: ERP
8 - 8: Neurofeedback
9 - 9: انواع پروتکل های نوروفیدبک
هفته آموزشی بیستم - پتانسیل پس رویدادی برای طب اعتیاد
1 - 1: مقدمه ای بر کاربرد ERP
2 - 2: EEG
3 - 3: آنالیز فرکانس
4 - 4: Power Spectrum
5 - 5: همزمانی
6 - 6: ERP
7 - 7: ERP به عنوان ابزار درمان
8 - 8: الگو سنجش شناختی
9 - 9: ERP Task
10 - 10: Executive Control
هفته آموزشی بیست و یکم - فناوری بازتوانی شناختی با تاکید بر اختلالات اعتیادی
1 - 1: مقدمه
2 - 2: تغییرات ساختاری مغز
3 - 3: مدل لوب آهیانه
4 - 4: مقدمه ای بر فناوری بازتوانی شناختی
5 - 5: درمان اعتیاد در ایران
6 - 6: آسیبهای مغزی مرتبط با مصرف مواد
7 - 7: مکانیسم DRBD (1)
8 - 8: مکانیسم DRBD (2)
9 - 9: چگونگی تشخیص DRBD
10 - 10: ابزارهای شناختی
11 - 11: چگونگی آموزش بیماران - بخش اول
12 - 12: چگونگی آموزش بیماران - بخش دوم
13 - 13: بازتوانی شناختی چگونه اتفاق می افتد؟
14 - 14: سوأل
15 - 15: ناحیه جانبی- طرفی قشر جلویی پیشانی
16 - 16: تمارین تقویتی DLPFC
17 - 17: 10 قانون برای تقویت مغز
18 - 18: شواهد بازتوانی های شناختی
19 - 19: Insula
20 - 20: جمع بندی
هفته آموزشی بیست و دوم - ارزیابی های شناختی؛ عملکردهای اجرایی و توجه
1 - 1: مقدمه
2 - 2: تعداد عملکردهای شناختی
3 - 3: یک چارچوب کاربردی
4 - 4: بسته کاغذی مدادی ارزیابی شناختی
5 - 5: مدل بدلی
6 - 6: سامانه اجرایی مرکزی
7 - 7: آزمون فراخنای ارقام رو به جلو
8 - 8: اطلاعات اصلی
9 - 9: آزمون فراخنای ارقام رو به عقب
10 - 10: آزمون توالی حروف و ارقام
11 - 11: آزمون جایگزینی اعداد و نمادها
12 - 12: آزمون ساخت دنباله (1) و (2)
13 - 13: آزمون سیالی-کلامی
14 - 14: آزمون استروپ
15 - 15: مثالی از آزمون استروپ
هفته آموزشی بیست و سوم - ارزیابی شناختی؛ حافظه
1 - مقدمه
2 - مقدمه ای بر ابزارهای سنجش شناختی
3 - مروری بر مطالب گذشته
4 - ALVT (1)
5 - ALVT (2)
6 - نمایش نمرات ALVT به صورت نمودار
7 - ALVT (3)
8 - مثال
9 - بازشناسی
10 - تمرین
11 - 1: شکل پیچیده آزمون ری استریخ
12 - 2: جمع بندی

رشد علوم و فناوری‌های شناختی در سه دهه اخیر، ابزارهای متفاوتی را برای مطالعه عملکردهای مغزی انسان و مداخله در آنها در اختیار قرار داده است. تصویر‌برداری مغزی ساختاری و عملکردی با MRI، روش‌های دیگر نقشه‌برداری از مغز با استفاده از جریان‌های الکتریکی یا امواج الکترومغناطیسی، انواع روش‌های تحریک مغزی و همچنین فناوری‌های تغییر و بازتوانی شناختی مجموعاً در قالب "ابزارهای مطالعه و مداخله درمغز انسان" قابل جمع بندی هستند.
دکتر حامد اختیاری در طی دو ترم مجموعه این ابزارها را با دیدگاه کاربردی ابتدا معرفی نموده و سپس به جزئیات فنی و بالینی آنها پرداخته است. این مجموعه کلاس‌ها شامل دو دوره مقدماتی و تکمیلی می باشد که دوره تکمیلی آن در 23 جلسه (12 جلسه مقدماتی و 11 جلسه پیشرفته) ارائه شده است.
مشاهده این کلاس‌ها برای تمامی علاقه‌مندان آشنایی با مغز انسان و همچنین دانشجویان رشته‌های مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی پزشکی، روانشناسی، پزشکی و روانپزشکی پیشنهاد می‌گردد. امید است این دو دوره آموزشی، به گسترش دانش علوم و فناوری‌های شناختی در دانشگاه‌های ایران کمک نماید.

مشخصات
مدرس‌:
حامد اختیاری
نوع رویداد:
آفلاین
مدت زمان:
27 ساعت
گواهی:
ندارد
گروه مخاطب:
دانشجویان و علاقمندان علوم شناختی
تعداد جلسات:
23 جلسه
رایگان
ثبت نام

ضمانت پرداخت امن

نظرات (1 نظر)
ثبت نظر
سونیا 1404/03/21 - 16:16
دانشجوی دوره
تشکر فراوان از آموزش های عالی🌱🌱🌱
دوره های دیگر: