جلسه هجدهم، مبانی طیف نگاری مادون قرمز نزدیک کارکردی
1
- مقدمه
2
- Spectroscopy
3
- کاربردهای NIRS
4
- بررسی یک مطالعه با fNIRS
5
- انواع تکنیکهای fNIRS
6
- fNIRS
7
- مقایسه fMRI و fNIRS
8
- نرم افزار و سخت افزار fNIRS
9
- کاربرهای fNIRS
جلسه نوزدهم، مبانی مغز نگاشت و نوروفیدبک
1
- EEG
2
- منشاء EEG
3
- تجزیه و تحلیل فرکانس
4
- Powerspectrum
5
- Synchrony
6
- امواج تتا به عنوان حامل
7
- ERP
8
- Neurofeedback
9
- انواع پروتکل های نوروفیدبک
جلسه بیستم، پتانسیل پس رویدادی برای طب اعتیاد
1
- مقدمه ای بر کاربرد ERP
2
- EEG
3
- آنالیز فرکانس
4
- Power Spectrum
5
- همزمانی
6
- ERP
7
- ERP به عنوان ابزار درمان
8
- الگو سنجش شناختی
9
- ERP Task
10
- Executive Control
جلسه بیست و یکم، فناوری بازتوانی شناختی با تاکید بر اختلالات اعتیادی
1
- مقدمه
2
- تغییرات ساختاری مغز
3
- مدل لوب آهیانه
4
- مقدمه ای بر فناوری بازتوانی شناختی
5
- درمان اعتیاد در ایران
6
- آسیبهای مغزی مرتبط با مصرف مواد
7
- مکانیسم DRBD (1)
8
- مکانیسم DRBD (2)
9
- چگونگی تشخیص DRBD
10
- ابزارهای شناختی
11
- چگونگی آموزش بیماران (1)
12
- چگونگی آموزش بیماران (2)
13
- بازتوانی شناختی چگونه اتفاق می افتد؟
14
- سوأل
15
- ناحیه جانبی- طرفی قشر جلویی پیشانی
16
- تمارین تقویتی DLPFC
17
- 10 قانون برای تقویت مغز
18
- شواهد بازتوانی های شناختی
19
- Insula
20
- جمع بندی
جلسه بیست و دوم، ارزیابی های شناختی؛ عملکردهای اجرایی و توجه
1
- مقدمه
2
- تعداد عملکردهای شناختی
3
- یک چارچوب کاربردی
4
- بسته کاغذی مدادی ارزیابی شناختی
5
- مدل بدلی
6
- سامانه اجرایی مرکزی
7
- آزمون فراخنای ارقام رو به جلو
8
- اطلاعات اصلی
9
- آزمون فراخنای ارقام رو به عقب
10
- آزمون توالی حروف و ارقام
11
- آزمون جایگزینی اعداد و نمادها
12
- آزمون ساخت دنباله (1) و (2)
13
- آزمون سیالی-کلامی
14
- آزمون استروپ
15
- مثالی از آزمون استروپ
جلسه بیست و سوم، ارزیابی شناختی؛ حافظه
1
- مقدمه
2
- مقدمه ای بر ابزارهای سنجش شناختی
3
- مروری بر مطالب گذشته
4
- ALVT (1)
5
- ALVT (2)
6
- نمایش نمرات ALVT به صورت نمودار
7
- ALVT (3)
8
- مثال
9
- بازشناسی
10
- تمرین
11
- شکل پیچیده آزمون ری استریخ
12
- جمع بندی
رشد علوم و فناوریهای شناختی در سه دهه اخیر، ابزارهای متفاوتی را برای مطالعه عملکردهای مغزی انسان و مداخله در آنها در اختیار قرار داده است. تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی با MRI، روشهای دیگر نقشهبرداری از مغز با استفاده از جریانهای الکتریکی یا امواج الکترومغناطیسی، انواع روشهای تحریک مغزی و همچنین فناوریهای تغییر و بازتوانی شناختی مجموعاً در قالب "ابزارهای مطالعه و مداخله درمغز انسان" قابل جمع بندی هستند. دکتر حامد اختیاری در طی دو ترم مجموعه این ابزارها را با دیدگاه کاربردی ابتدا معرفی نموده و سپس به جزئیات فنی و بالینی آنها پرداخته است. این مجموعه کلاسها شامل دو دوره مقدماتی و تکمیلی می باشد که دوره تکمیلی آن در 23 جلسه (12 جلسه مقدماتی و 11 جلسه پیشرفته) ارائه شده است. مشاهده این کلاسها برای تمامی علاقهمندان آشنایی با مغز انسان و همچنین دانشجویان رشتههای مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی پزشکی، روانشناسی، پزشکی و روانپزشکی پیشنهاد میگردد. امید است این دو دوره آموزشی، به گسترش دانش علوم و فناوریهای شناختی در دانشگاههای ایران کمک نماید.