آشنایی با دوره:
این دورهی آنلاین در بهار 1399، با توجه به شرایط پاندمیک ناشی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه عمومی جهانی، همگام با سایر دورههای مشابه جهانی برای پاسخگویی به نیاز اساسی افراد فارسی زبان طراحی و با حمایت ستاد علومشناختی برگزار گردیده است.
با ادامه وضعیت بحران پاندمیک جهانی و بهعنوان ابزاری برای کنترل شیوعCOVID-19، بسیاری از کشورها از مردم خواستهاند که خود را در خانه یا در یک مرکز اختصاصی قرنطینه کنند. بر اساس مطالعه محققان، قرنطینه میتواند طیف گستردهای از تأثیرات روانی از جمله علائم استرس پس از رویداد، افسردگی، احساس خشم، ترس و سوء مصرف مواد را نشان دهد. برخی از این موارد، بهویژه علائم استرس پس از رویداد، طولانیمدت به نظر میآیند و قرنطینههای طولانیتر، سلامت روانی ضعیفتری را به همراه دارند. از دیگر عوامل مؤثر در تأثیرات روانشناختی این امر، فقدان مایحتاج اولیه مانند غذا، آب و لباس، و اطلاعرسانی ضعیف از سوی مقامات بهداشت عمومی در مورد هدف قرنطینه و راهنمایی برای اقدامات است. کاهش توان مالی در دورهی پس از قرنطینه به دلیل عدم توانایی کار و همچنین فشار روانی پیرامون خود بیماری نیز مشکلات سلامت روان را ایجاد میکند.
از سوی دیگر اما تجربه عملی روزمره همه ما در الزام ادامهی زندگی در این شرایط ویژهی «کرونایی»، پیچیدگیهای بیشتری را در امور بهظاهر ساده به نمایش گذاشته است. از اختلال در حوزهی عملکرد روابط (عاشقانه، خانوادگی و دوستانه) که گاه با افزایش چشمگیر زمان سپری شده در کنار هم، پتانسیل ناامیدی، احساس عدم امکان فرار، مشاجره و استدلالهای همهجانبه افزایش مییابد، تا اختلالات فردی که به برهم خوردگی نظم و سبک زندگی، بیخوابی، افسردگی، احساس ترس از ناشناختهها، اضطراب و ... انجامیده است.
سؤال اینجاست: «چطور سلامت روان خود را در این شرایط حفظ نماییم؟» و به عبارتی «چطور در این شرایط تاب بیاوریم؟». در تلاش برای پاسخ به این پرسش، دکتر حامد اختیاری - عصبشناس شناختی و مؤلف کتاب باشگاه مغز - با همراهی دکتر تارا رضاپور، با انتخاب 30 عنوان اساسی و مؤثر در تعاملی گسترده با افراد مختلف، به بحث دربارهی «سلامت مغز و روان در دوران کرونایی» و «تمرینهای عملی مؤثر در این زمینه» خواهند نشست.
محتوای آموزشی این دوره در قالب 8 جلسه به صورت آفلاین بوده که به ترتیب جلسات دوره از طریق پروفایل افراد شرکتکننده در اختیارشان قرار میگیرد.
مدرسین دوره:
دکتر حامد اختیاری به عنوان یکی از مدرسین این دوره میباشند. ایشان پس از دانشآموختگی در رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دوره دکتری تخصصی خود در حوزه تصویربرداری مغزی را در همین دانشگاه گذراندند و سپس به عنوان پژوهشگر پسادکتری در مؤسسه مطالعات مغز لوریت آمریکا مشغول فعالیت شدند. ایشان بعد از اتمام دوران پسا دکتری خود به مدت سه سال با عنوان استادیار فعالیت داشتهاند و در ادامه به عنوان عضو هیئت علمی وابسته این مؤسسه منصوب گردیدند. هم اکنون ایشان همزمان با عنوان عضو هیئت علمی وابسته مرکز مطالعات مغز لوریت، به عنوان رزیدنت روانپزشکی در دپارتمان علوم رفتاری و روانپزشکی در دانشگاه مینهسوتا مشغول به فعالیت میباشند. (برای توضیحات تکمیلی به صفحه اختصاصی مدرس مراجعه نمایید.)
دکتر تارا رضاپور به عنوان یکی دیگر از مدرسین این دوره میباشند. ایشان بعد از اتمام تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته های «ساخت اعضای مصنوعی» و «ارگونومی»، با شرکت در آزمون دکترای رشته «علوم شناختی» و کسب رتبه 2 این آزمون توانست به تحصیل در این رشته بپردازد و با عنوان اولین دارنده دکترای روانشناسی شناختی کشور فارغ التحصیل شود؛ ایشان که پس از اتمام دوره ی پسادکترای خود در دانشگاه تهران، هم اکنون به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی، در پژوهشکده علوم شناختی تهران مشغول به کار است، سوابق تألیفی و تحقیقی ارزشمندی را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می توان به تألیف مجموعه کتاب های باشگاه مغز (به عنوان یکی از پرفروشترین و مؤثرترین کتاب های عملی در حیطه توانمندسازی شناختی) با همکاری آقای دکتر اختیاری و طراحی تمرین های شناختی اشاره داشت. کسب عنوان پژوهشگر جوان در حوزه مطالعات اعتیاد (توانبخشی شناختی) از دیگر افتخاراتیست که ایشان در کارنامه خود دارد.
اطلاعات آموزشی دوره:
سرفصل های آموزشی این دوره مطابق موارد زیر است:
جلسه اول |
1- تابآوری شناختی چیست؟ 2- تاب آوری چگونه در مغز پردازش می شود؟ 3- نشانههای داشتن حال خوب |
جلسه دوم |
1- نشانههای داشتن حال بد (اضطراب و ترس) 2- حال بد، چگونگی و چرایی |
جلسه سوم |
1- فعالسازی رفتاری 2- مراقبه و عبادت |
جلسه چهارم |
1- چه روشهایی برای برگشت انرژی روانی وجود دارد؟ 2- انرژی روانی و نقش آن در حفظ سلامت روان در شرایط بحران |
جلسه پنجم |
1- چه عملكردهايي انرژي رواني را مصرف ميكنند؟ 2- فعاليتهايي كه ميتوانند از انرژي ذخيره شده در مغز استفاده بهينه كنند، كدامند؟ |
جلسه ششم |
1- چرا بعضي در شرايط بحران ميدرخشند و بعضي در درون خود فرو ميروند؟ 2- چرا شرايط مشابه، پاسخهاي احساسي متفاوتي در افراد ايجاد ميكند؟ |
جلسه هفتم |
1- چرا بعضی از افراد پاسخها و راهحلهای مناسبتری برای مواجه و رویارویی با بحرانها نشان میدهند؟ 2- چرا بعضی افراد در بحرانها و شرایط بحرانی زمان بیشتری را در شبکههای اجتماعی و خبری سپری میکنند؟ |
جلسه هشتم |
1- کدام عملکرد مغزی در شرایط بحران نقش کلیدی و اساسیتری دارد؟ 2- چگونه دانش ما از مغز در شرایط بحران به کمک میآید؟ |
مخاطبین:
این دوره فرصت مناسبی را برای علاقمندان به داشتن زیستی بهتر فراهم میکند. نوجوانان و بزرگسالان مخاطبین اصلی این دوره می باشند.