8 گام برای نگارش مقالات مروری نظام‌مند (Systematic review)

8 گام برای نگارش مقالات مروری نظام‌مند

اقدامات و ابزارهای مورد نیاز در مطالعات Systematic review

مقالات مروری نظام‌مند به دلایل مختلف از جمله بررسی جامع تحقیقات قبلی، شناسایی شکاف‌های تحقیقاتی و روش‌شناسی ساختاریافته، می‌توانند پایه‌ای قوی برای تحقیقات پیش‌روی محققان ایجاد کنند. این مقالات با پیروی از یک روش‌شناسی شفاف و دقیق، به کاهش سوگیری و ارائه شواهد علمی معتبر کمک می‌کنند و اغلب به عنوان مرجع مهم در تصمیم‌گیری‌های بالینی و تحقیقاتی به کار می‌روند. همچنین بهترین شروع برای کار تحقیقاتی پژوهشگران، نگارش یک مقاله مروری نظام‌مند است.

در ادامه مراحل نگارش یک مقاله مروری نظام‌مند به‌طور خلاصه در 8 گام آمده است:

گام اول: فعالیت‌های مقدماتی

a)      تدوین سوال پژوهشی:  سوال پژوهشی دقیق و مشخصی را تدوین کنید. از چارچوب‌های مشخص مانند PICO (Patient/Problem, Intervention, Comparison, Outcome) برای تدوین سوال پژوهشی استفاده کنید.

b)     بررسی ادبیات پژوهشی 

c)      تشکیل تیم تحقیقاتی خود

d)      انتخاب نرم‌افزار مدیریت استنادات و مرور سیستماتیک

انتخاب نرم‌افزار مدیریت استنادات:  نرم‌افزارهایی مانند EndNote، Mendeley  یا Zotero می‌توانند به شما در سازماندهی منابع کمک کنند.

انتخاب نرم‌افزار مرور سیستماتیک: نرم‌افزارهایی مانند Covidence، Rayyan  یا RevMan می‌توانند فرآیند مرور سیستماتیک را به صورت ساختاریافته انجام دهند.


گام دوم: تدوین پروتکل

تدوین یک پروتکل دقیق و جامع برای مرور سیستماتیک، قدم بعدی مهم در این فرآیند است. پروتکل باید تمامی جزئیات روش‌شناسی و برنامه‌ریزی مرور را شامل شود و به عنوان یک نقشه راه برای پژوهش عمل کند. 

a)      تعریف معیارهای غربالگری مطالعات

b)     تصمیم‌گیری درباره جستجوی ادبیات و استفاده از پایگاه‌های داده (مانند PubMed ، Scopus، Web of Science)

c)      انتخاب ابزارهای ارزیابی کیفیت: ابزارهای استاندارد برای ارزیابی کیفیت مطالعات را انتخاب کنید (مانند معیارهای CASP، ابزار Cochrane، ابزار Newcastle-Ottawa)

d)     تصمیم‌گیری درباره نحوه استخراج داده‌ها

e)      بارگذاری پروتکل در یک وبسایت یا رجیستری 

 

گام سوم: طراحی استراتژی جست‌وجو 

شما باید یک استراتژی جستجو طراحی کنید تا تمامی مقالات مرتبط با سوال پژوهشی خود را پیدا کنید. شما باید:

a)      مفاهیم اصلی موضوع خود را تعریف کنید.

b)      پایگاه‌های داده‌ای را که می‌خواهید در آنها جستجو کنید انتخاب کنید.

c)       لیستی از واژه‌ها برای توصیف هر مفهوم ارائه دهید.

d)      از منابعی مانند MESH برای پیدا کردن کلمات استفاده کنید.

e)      استراتژی جست‌و جوی خود را متناسب با استانداردهای فرمت هر پایگاه داده تطبیق دهید. 

f)        یک نسخه از استراتژی جستجو و جزئیات جستجو خود را ذخیره کنید.

 

گام چهارم: مدیریت منابع و ارجاعات

شما از یک ابزار مدیریت رفرنس استفاده می‌کنید تا تمام مقالاتی که از جستجوی ادبیات به دست آورده‌اید را پیگیری کنید. شامل 

a)      خروجی‌گیری از تمام نتایج جستجو

b)      بارگذاری نتایج جستجو 

c)       حذف مقالات تکراری

d)      انتقال مقالات از مدیر مراجع به نرم‌افزار مرور سیستماتیک 

 

گام پنجم: غربالگری

در مرحله ۵ شما تمام مقالاتی که پیدا کرده‌اید را بررسی خواهید کرد تا تصمیم بگیرید که آیا مرتبط با سوال پژوهشی شما هستند. شما باید:

a)      استفاده از ابزار مرور سیستماتیک مانند Covidence برای سازماندهی مقالات

b)     مطالعه عنوان و چکیده هر مقاله و رای دادن برای اضافه یا حذف 

c)      حل اختلافات با همکاران

d)     یافتن متن کامل تمام مقالات مورد قبول

e)      مطالعه متن کامل مقالات برای تصمیم گیری در مورد مرتبط بودن آنها

 

گام ششم: ارزیابی کیفیت مطالعات

در مرحله ۶ شما مقالاتی را که در مرور خود گنجانده‌اید ، برای بررسی کیفیت ارزیابی خواهید کرد. برای انجام این کار:

·         از ابزارهای ارزیابی کیفیت برای درجه بندی هر مقاله استفاده کنید. 

·         خلاصه ای از کیفیت ادبیات موجود در بررسی خود ایجاد کنید.

 

گام هفتم: استخراج داده‌ها

در مرحله ۷، شما باید متن کامل مقالات انتخاب شده را بررسی کنید تا اطلاعات مربوط به مطالعات را در قالب جدول جمع‌آوری کنید (استخراج داده) تا مطالعات را خلاصه کرده و آنها را به راحتی قابل مقایسه کنید. شما باید:

·         اطمینان حاصل کنید که متن کامل تمام مقالات انتخاب شده را جمع‌آوری کرده‌اید.

·         از بین اطلاعات موجود در هر مطالعه، اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنید.

·         یک روش برای جمع‌آوری داده‌ها انتخاب کنید.

·         جدول استخراج داده را ایجاد کنید.

·         جدول جمع‌آوری داده را تست کنید.

·         داده‌ها را جمع‌آوری (استخراج) کنید.

·         داده‌های جمع‌آوری شده را بررسی کنید تا از وجود خطاها مطمئن شوید.

برای دقت، توصیه می‌شود که دو یا بیشتر از افراد داده‌ها را از هر مطالعه استخراج کنند. این فرآیند می‌تواند به صورت دستی یا با استفاده از یک نرم‌افزار کامپیوتری انجام شود.

 

گام هشتم: نگارش مقاله

در مرحله ۸، شما یک مقاله یا پایان‌نامه در مورد مرور سیستماتیک خود خواهید نوشت. احتمالاً این مقاله یا پایان‌نامه شامل پنج بخش خواهد بود: مقدمه، روش‌ها، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری. شما باید:

  • استانداردهای گزارش‌دهی مورد استفاده خود را مانند PRISMA بررسی کنید.

  • جداول داده‌های کامل شده خود و دیاگرام PRISMA را جمع‌آوری کنید.

  • مقدمه موضوع و مطالعه خود، روش‌های تحقیق خود، نتایج تحقیقات خود و بحث درباره نتایج خود را بنویسید.

  • یک چکیده از مطالعه خود و یک نتیجه‌گیری از مقاله خود بنویسید.

  • مطالعاتی که در مرور سیستماتیک خود و دیگر مقالاتی که ممکن است در مقاله خود استفاده کرده‌اید را نقل قول کنید.

  • اگر می‌خواهید کار خود را منتشر کنید، یک ژورنال هدف برای مقاله خود انتخاب کنید.

  • چک‌لیست PRISMA به شما کمک خواهد کرد تا جزئیات مرور سیستماتیک خود را گزارش دهید. مقاله شما همچنین شامل یک نمودار PRISMA خواهد بود که تصویری از فرآیند تحقیق شما است.

 

منبع مطلب:

https://guides.lib.unc.edu/systematic-reviews/write

 

برای مشاهده وبینار آموزشی «مراحل نگارش یک مقاله مروری نظام‍‌مند کلیک کنید.

دیگر ویدئوها: