جایزه چراغ 1401

جایزه چراغ 1401

جایزه چراغ، یک جایزه خصوصی برای معرفی الگوهای مؤثر در ترویج علم ایران است. برقراری ارتباط میان مروجان علم و ایجاد فضای آشنایی و گفت‌­وگو میان آن­ها اصلی­‌ترین هدف این جایزه است.

این جایزه از سوی دو تن از مروجان علم سال‌های اخیر ایران (سیاوش صفاریان‌پور و پژمان نوروزی) تاسیس شده است. هر سال برگزیدگان جایزه چراغ در آخرین شب فصل پاییز (شب یلدا) معرفی می‌شوند.

برندگان جایزه چراغ 1401 به شرح زیر معرفی شدند:

1.      جایزه «یک عمر ترویج علم»: این جایزه به بابک امین تفرشی چهره شناخته شده نجوم آماتوری، ژرنالیسم علم و عکاسی آسمان شب در ایران و جهان، اهدا می‌­شود.

2.      جایزه «دانشگر مروج علم»: یکی از مهم­ترین اهداف جایزه چراغ جلب توجه دانشگران و دانشمندان به موضوع ترویج علم است. این جایزه در سال 1401به دکتر آذرخش مکری اهدا می­شود.دکتر مکری در آگاهی بخشی نسبت به علوم شناختی و کارکرد مغز انسان فردی پرآوازه است.

3.      جایزه «مروج علم سال»: این جایزه در سال 1401 به مریم فقیهی تعلق گرفت. او در یکسال گذشته با حضور در رسانه‌­های فراگیر رادیو و تلویزیون و رسانه‌­های جدیدتر مثل پادکست و همچنین نوشتن در مطبوعات تلاش کرده با توجه به کم ­رونق بودن فعالیت­‌های همگانی علم، چراغ دانایی را به سهم خویش روشن نگاه دارد.

آنچه به عنوان هدیه به برگزیدگان جایزه چراغ اهداء می‌شود قاب شکیلی است که داخلش یک فسیل آمونیت قرار داده شده است. زیبا و منحصر به فرد و خودش هم می­‌تواند ابزاری به عنوان ترویج علم هم استفاده شود.

 

  • منبع مطلب: صفحه اینستاگرام

@saffarianpour

@cheraghprize 

 

 

دیگر اطلاعیه‌ها: