معرفی یک مقاله در زمینه تصویربرداری fMRI در واکنش به نشانه‌های مواد- JAMA Psychiatry 2024

بررسی شواهد موجود تصویربرداری fMRI در واکنش به نشانه‌های مواد و فرصت‌های موجود برای معرفی این روش به‌عنوان بایومارکر اعتیاد جهت طراحی درمان‌های جدید

 

در مقاله‌ای که در فوریه 2024، در مجله JAMA Psychiatry با ایمپکت فکتور 25.8، یکی از مهم‌ترین مجلات حوزه‌ی روانپزشکی به چاپ رسید، 68 پژوهشگر برتر حوزه تصویربرداری اعتیاد از سراسر دنیا گرد هم آمدند. این مقاله یکی از نتایج همکاری بین المللی شبکه‌ی Addiction Craving and Cue-Reactivity Initiative (ACRIN)  می‌باشد. در این مقاله به بررسی شواهد موجود تصویربرداری fMRI  در واکنش به نشانه‌های مواد مخدر و فرصت‌های موجود برای معرفی این روش به عنوان بایومارکر اعتیاد در جهت طراحی درمان‌های جدید پرداخته شد.  

 این مطالعه  به سرپرستی دکتر حامد اختیاری انجام شده است و از نکات حائز اهمیت آن می‌توان به نقش کلیدی نویسندگان ایرانی اشاره کرد. به گونه‌ای که نویسندگان اول این مطالعه، دکتر ارشیا سنگچولی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر مهران زارع بیدکی از دانشگاه علوم پزشکی یزد می باشند که هر دو از پژوهشگران مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران (INCAS) هستند. همچنین  12 تن از 68 نویسنده‌ی این مقاله را پژوهشگران ایرانی من جمله دکتر محمدعلی عقابیان، ریاست آزمایشگاه ملی نقشه برداری ایران (NBML) تشکیل می‌دهند.

 

لینک مقاله در سایت JAMA Psychiatry

 

 

 

 

این مقاله شامل فایل میباشد.

برای مشاهده ابتدا وارد شوید.

دیگر مقالات: