معرفی مختصر دوره:
دوره باشگاه مغز توجه و تمرکز برای آن دسته از افرادی است، که نگران کاهش تمرکز و توجه خود در دنیای امروزی هستند. دنیایی که سرعت تولید اطلاعات در آن بالاست، و دسترسی به این اطلاعات در نتیجه تکنولوژیهای پیشرفته نسبت به گذشته بسیار آسان و سریع شده است. این درحالی است که مغز ما توانایی محدودی در دریافت و درک این اطلاعات داشته و به ناچار ناگزیر به انتخاب میشود.
برای آن که این انتخاب کارآمد شود، انسان امروزی نیاز دارد تا بتواند توجه خود را به طور موثری مدیریت کند. برای مدیریت توجه، گام اول شناخت این عملکرد مغزی و آشنایی با ویژگیهای آن است. سپس در گام دوم، آن چه اهمیت دارد، یادگیری راهکارهایی است که به کاربستن آنها در زندگی روزمره میتواند به بهبود و ارتقای این عملکرد مغزی کمک کند.
آکادمی باشگاه مغز سعی کرده است تا با طراحی این دوره عمومی، با بیانی ساده به مخاطبین کمک کند تا با کسب آگاهی هر چه دقیقتر و عمیقتر از عملکرد توجه، به کنترل و بهبود موثرتر آن کمک کنند.
بطور کلی، محتوای این دوره شامل مجموعاً 17 ساعت آموزش به همراه جلسات آنلاین پرسش و پاسخ، در قالب 10 هفته آموزشی، برنامهریزی شده است.
اطلاعات آموزشی:
سرفصلهای آموزشی به شرح زیر میباشد:
سرفصلهای آموزشی | |
هفتهی آموزشی | عناوین |
هفتهی آموزشی اول | محیط بیرونی و وضعیت درونی | تکه تکه سازی: راهکاری اساسی در راستای ایجاد تغییر |
هفتهی آموزشی دوم | چهره های مختلف کمبود توجه | اهمیت شناخت خود در آینه دیگران |
هفتهی آموزشی سوم | نقطه شروع آگاهی | چالش تغییر | تاثیر کمبود توجه و تمرکز بر زندگی روزمره |
هفتهی آموزشی چهارم | کمبود توجه و عملکردهای اجرایی | دانستن در برابر توانستن | فرایند مدیریت هدف |
هفتهی آموزشی پنجم | عصب شناسی توجه | دوپامین و نوراپی نفرین و مداخلات غیردارویی موثر بر تنظیم آنها |
هفتهی آموزشی ششم | ADHD و استرس | ADHD و کافین | آموزش مدیریت هدف (مدیریت دوپامین) |
هفتهی آموزشی هفتم | داروهای اختلال توجه و تمرکز (داروهای محرک و غیرمحرک) و بررسی ویژگی های آنها |
هفتهی آموزشی هشتم | نقش توجه و تمرکز در هیجانات، احساسات و عواطف در زندگی روزمره |
نحوه برگزاری و تقویم آموزشی-اجرایی دوره:
مولفههای آموزشی این دوره شامل موارد ذیل میباشد:سیر فعالیتهای شما در هر هفته آموزشی:
قابل ذکر است مشاهده ویدئوها دارای انعطاف زمانی میباشند و متناسب با زمانبندی شما قابل تغییر هستند. هرچند به منظور دریافت بازخورد مناسب از تیم آموزشی و اجرایی دوره، انجام فرآیند آموزشی مطابق با زمانبندی تقویم آموزشی- اجرایی دوره، پیشنهاد میشود.
قوانین دورههای آموزشی آکادمی باشگاه مغز را ضرورتاً مطالعه نموده و سپس اقدام به ثبتنام نمایید.
لطفاً پیش از ثبتنام در دوره به این مورد توجه فرمایید:
خدمات ذیل صرفاً در حالت نوع رویداد از نوع «همراه با پشتیبانی» قابل دسترس است (نوع رویداد را بخش مشخصات دوره مشاهده نمایید):
۱- برگزاری جلسات آنلاین معارفه و پرسش و پاسخ
۲- عضویت و تعامل در گروه تلگرام
مخاطبین دوره:
عموم جامعه؛ آنان که نگران کاهش تمرکز خود هستند، از مخاطبین هدف این دوره میباشند.
باشگاه مغز (2) | توجه و تمرکز
مولفین: دكتر حامد اختياری، دکتر تارا رضاپور
باشگاه مغز پلاس | توجه و تمرکز
مولفین: دكتر حامد اختياری، دکتر تارا رضاپور
سرفصلها و جلسات دوره: |
---|
هفتهی آموزشی اول
1 -
توجه انتخابی
2 -
توجه پایدار
3 -
معرفی کتاب و آنچه که هنگام استفاده از کتاب بهتر است بدانیم
4 -
مدل بالینی توجه
5 -
پلهی اول کتاب: توجه: دروازهی اصلی ورود اطلاعات به مغز
6 -
پلهی دوم کتاب: با دقت، بی دقت: مسئله این است
7 -
پلهی سوم کتاب: توجه پایدار: نگذاریم حواسمان پرت شود
8 -
محیط (فضا) و وضعیت (حال) - جلسه آنلاین، دکتر حامد اختیاری
9 -
تمرینات جلسه (۱) - جلسه آنلاین، دکتر تارا رضاپور
|
هفتهی آموزشی دوم
1
- چهرههای مختلف کمبود توجه - جلسه آنلاین، دکتر حامد اختیاری
2
- توجه انعطافپذیر
3
- توجه تقسیمشده
4
- پلهی چهارم کتاب: توجه انتخابی: مغز ما انتخابگر است
5
- پلهی پنجم کتاب: توجه تقسیم شده: برای انجام دو کار، داشتن دو دست کافی نیست
6
- پلهی ششم کتاب: جابهجایی توجه: جزر و مد توجه در بین موجی از کارها
|
هفتهی آموزشی سوم
1
- چگونه کمبود توجه بر زندگی ما تاثیر میگذارد؟ - جلسه آنلاین دکتر حامد اختیاری
2
- رویارویی توجه با عصر دیجیتال
3
- باورهای غلط در مورد توجه
4
- پلهی هفتم کتاب: شش واژه طلایی: رمز باز شدن گنجینهی توجه مغز
5
- پلهی هشتم کتاب: سوال حیاتی: فعالیت مورد علاقهی مغز من کدام است؟
6
- پلهی نهم کتاب: مقصر کیست؟ حافظه یا توجه
|
هفتهی آموزشی چهارم
1
- کارکردهای اجرایی و اختلال نقص توجه/بیشفعالی-جلسه آنلاین دکتر حامد اختیاری
2
- رفتار توجه در شبکههای مجازی
3
- ایمیل یا جلسه حضوری؟
4
- پلهی دهم کتاب: حافظهی موقت: میز کاری که همیشه در حال تغییر است
5
- پلهی یازدهم کتاب: فراشناخت: با چه زبانی با مغزم صحبت کنم؟
6
- پلهی دوازدهم کتاب: تعقیب توجه: چه وقت حواسمان پرت میشود؟
|
هفتهی آموزشی پنجم
1
- تلههای شبکههای مجازی در انتظار توجه
2
- جذابیت و چالش؛ تعیین کننده رفتار توجه
3
- پلهی سیزدهم کتاب: زنگ تفریح: مغز ما به استراحت نیاز دارد
4
- پلهی چهاردهم کتاب: صبح، ظهر، شب: کدام زمان برای توجه من بهتر است؟
5
- پلهی پانزدهم کتاب: اتاق توجه: مکان انجام هر فعالیت، بر مغز من اثر میگذارد
6
- عصبشناسی توجه-جلسه آنلاین دکتر حامد اختیاری
7
- آموزش مدیریت هدف - سخنرانی دکتر تارا رضاپور
|
هفتهی آموزشی ششم
1
- هزینههای انجام همزمان چندکار
2
- الگوریتمهای شبکههای اجتماعی در جهت تغییر توجه کاربران
3
- پلهی شانزدهم کتاب: زنگ تلفن: مهمترین مزاحم مغزی
4
- پلهی هفدهم کتاب: ورزش مورد علاقهی توجه: بازی با توپ
5
- پلهی هجدهم کتاب: خمیازههای مغزی: مغزم دیگر کار نمیکند
6
- مقدمهای بر داروهای اختلال توجه و تمرکز-جلسه آنلاین دکتر حامد اختیاری
7
- آموزش مدیریت هدف - سخنرانی دکتر تارا رضاپور
|
هفتهی آموزشی هفتم
1
- پاداشهای اجتماعی و جلب توجه
2
- شخصیت کاربران و رفتار توجه
3
- پلهی نوزدهم کتاب: بشقاب غذای مغز: مغز من ماهی دوست دارد
4
- پلهی بیستم کتاب: توجه در محیط کار: لطفاٌ مزاحم نشوید!
5
- پلهی بیست و یکم کتاب: توجه سر کلاس: لطفاٌ با من صحبت نکن
6
- داروهای اختلال توجه و تمرکز-جلسه آنلاین دکتر حامد اختیاری
7
- آموزش مدیریت هدف - سخنرانی دکتر تارا رضاپور
|
هفتهی آموزشی هشتم
1
- نقش توجه و تمرکز بر هیجانات، احساسات و عواطف در زندگی روزمره ما-جلسه آنلاین دکتر حامد اختیاری
2
- متمرکز ماندن در عصر دیجیتال (راهکارها)
3
- پلهی بیست و دوم کتاب: تمرینات تفریحی توجه: دست مخالف و کار در آینه
4
- پلهی بیست و سوم کتاب: کودک درون مغز من: نقاشی و رنگآمیزی
5
- پلهی بیست و چهارم کتاب: جمعبندی: سبک زندگیمان را مطابق میل مغز خود تغییر دهیم
6
- ادامه مسیر باشگاه مغز توجه و تمرکز
|
جلسه معارفه با شرکتکنندگان دوره
1
- جلسه معارفه با شرکتکنندگان دوره
|
جلسه پرسش و پاسخ پایان دوره
1
- جلسه پرسش و پاسخ پایان دوره
|